Wysokie ceny paliw sprawiają, że wielu kierowców szuka sposobów na tańsze użytkowanie auta. Do najpopularniejszych z nich należy jazda na LPG. Istnieją dwie możliwości skorzystania z jego dobrodziejstw: montaż instalacji LPG w obecnie posiadanym samochodzie lub wymiana dotychczasowego auta na model z fabryczną instalacją gazową. Czy LPG w nowym samochodzie ma sens?
LPG – tanie i ekologiczne paliwo
LPG od lat pozostaje najtańszym paliwem samochodowym na rynku. Nawet gdy ceny paliw utrzymują się na wysokim poziomie, gaz pozostaje o około połowę tańszy od benzyny. Co więcej, im oba paliwa są droższe, tym jazda na LPG bardziej się opłaca – choć relacja cen między nimi pozostaje mniej więcej taka sama, zmienia się różnica w wartościach bezwzględnych, czyli złotówkach. Nawet mając na uwadze fakt, że do pokonania tego samego dystansu z taką samą prędkością samochód musi spalić więcej gazu niż benzyny czy oleju napędowego (zazwyczaj o 15-20%), korzystanie z autogazu nadal jest bardzo opłacalne.
LPG jest również bardziej ekologiczne niż benzyna i olej napędowy. To paliwo bezołowiowe o niewielkiej zawartości węgla. Dzięki temu podczas jego spalania do atmosfery wydziela się mniej szkodliwych związków. Samochody zasilane LPG emitują do 20% mniej dwutlenku węgla oraz 90% mniej cząstek stałych w porównaniu z pojazdami zasilanymi benzyną oraz do 98% mniej związków azotu NOx i 81% cząstek stałych w porównaniu z pojazdami z silnikami Diesla. Krótko mówiąc, LPG jest najbardziej przyjaznym dla środowiska paliwem samochodowym.
Warto mieć jednak na uwadze, że auto na gaz to także dodatkowe koszty, które nie dotyczą posiadaczy pojazdów zasilanych wyłącznie benzyną lub olejem napędowym. Po pierwsze, przegląd samochodu zasilanego gazem jest droższy niż standardowo i kosztuje 162 zł. Po drugie, zbiornik LPG ma homologację, która obowiązuje przez 10 lat. Po tym czasie konieczne jest jej przedłużenie, co kosztuje 200-300 zł. Jeśli zbiornik nie przejdzie badania, należy wymienić go na nowy. Cena takiej usługi wynosi 500-600 zł. Ponadto co 10-15 tysięcy przejechanych kilometrów lub raz na rok należy wymienić filtry LPG.
Nowe auta z instalacją LPG – przegląd modeli
Oferta samochodów z fabryczną instalacją LPG jest w Polsce całkiem szeroka. Przeważają jednak modele z dwóch koncernów: Renault (marka Dacia) oraz Hyundai (marka KIA). Poza tym auta z fabryczną instalacją oferują także Fiat i Skoda. Ceny aut z fabryczną instalacją gazową są wyższe o 3000-4000 zł niż modeli zasilanych wyłącznie benzyną. To kwota, którą trzeba by zapłacić za montaż dobrej jakości instalacji LPG czwartej generacji przez specjalistów.
Jeśli chodzi o konkretne modele, ciekawym wyborem dla osób poszukujących małego auta miejskiego z fabryczną instalacją LPG jest Fiat Panda. Wyposażony jest on w instalację gazową włoskiej firmy Tartarini, którą dostarcza firma Auto Gaz Śląsk z Katowic. Średnie zużycie LPG wynosi 7,5 l/100 km. Samochód ma 15-calowe stylizowane felgi, manualną klimatyzację, relingi dachowe oraz radio DAB z Bluetooth. Innym pojazdem z autosegmentu A, który można kupić w wersji z fabryczną instalacją gazową, jest KIA Picanto. Wyposażona jest ona w czterocylindrowy silnik 1.2 DPI o mocy 84 KM oraz 5-biegową manualną skrzynię biegów.
Osoby poszukujące większego auta z fabryczną instalacją LPG powinny zwrócić uwagę na Hyundaia i20. W 2020 roku rozpoczęto produkcję trzeciej generacji tego modelu. Auto ma wolnossący silnik 1.2 MPI, który opcjonalnie może być wyposażony w instalację gazową. Ciekawą propozycją jest także Skoda Fabia z silnikiem 1.0 MPI o mocy 80 KM i 5-biegową skrzynią manualną. Z fabryczną instalacją dostępne są także SUV-y. Mowa tu o Dacii Duster Eco-G 100. Auto wyposażone jest w silnik 1.0 TCE o mocy 100 KM, przedni napęd oraz 6-biegową skrzynię manualną. Średnie zużycie LPG wynosi 6,7-7 l/100 km.