Każdy zawód i stanowisko wymagają nieco innych kwalifikacji. Istnieje jednak zbiór ogólnych cech i umiejętności, który przyda Ci się właściwie w każdej pracy. Sprawdź, nad czym warto popracować, aby szybko zacząć piąć się na ścieżce kariery!
Bądź na bieżąco w swoim zawodzie!
Technologia bezustannie gna do przodu. Codziennie pojawiają się nowe techniki. Zmieniają się też mody związane ze sposobami zarządzania czy wykonywania niektórych czynności. Dlatego tak ważne jest, aby śledzić, co dzieje się na rynku, który Cię interesuje i aby zdobywać coraz to nowsze kwalifikacje. Dodatkowe szkolenia, kursy czy studia podyplomowe będą przy okazji świetnym dowodem dla Twojego pracodawcy na to, że naprawdę interesuje Cię to, co robisz i zależy Ci na Twojej pracy. Dlatego nie wahaj się i jeśli tylko masz okazję, korzystaj z możliwości edukacyjnych.
Dyspozycyjność i elastyczność w pracy
Im jesteśmy bardziej dyspozycyjni i elastyczni, tym lepiej dla nas. Pracodawcy bardzo cenią sobie pracowników, których w razie problemów w firmie mogą poprosić o pomoc na przykład w weekend lub po godzinach pracy. Zrozumiałe jest, że dla większości z nas praca nie jest całym naszym życiem i mamy inne zobowiązania, jednak jeśli możesz, wspomóż swojego pracodawcę. Osoba zajęta przez większą część tygodnia albo kompletnie niedyspozycyjna w tygodniu może mieć znacznie większy problem ze znalezieniem zatrudnienia.
Bądź odpowiedzialny i dobrze gospodaruj swoim czasem
Jeśli wywiązujesz się z poleceń w terminie i potrafisz dobrze zorganizować swoją pracę, na pewno zostaniesz szybko doceniony. Wbrew pozorom odpowiedzialność nie jest aż tak popularną cechą, a często jest istotniejsza od samego talentu czy wiedzy. W końcu co pracodawcy po geniuszu, który jednak nigdy nie wykonuje zadań na czas? Jeśli masz problem z gospodarowaniem własnym czasem i często się spóźniasz, być może warto przeszkolić się dodatkowo w tej kwestii lub sięgnąć po książkę, np. po „Inaczej. Jak pracować mniej, ale lepiej i przyjemniej” autorstwa Radosława Kotarskiego.
Naucz się pracy w grupie
W przypadku większości zawodów kluczowa jest współpraca pomiędzy zespołem. Z tego powodu osoby, którym komunikowanie się z innymi sprawia łatwość, będą cenniejszymi pracownikami. Pamiętaj, że nie zawsze warto się kłócić, a argumenty, które stosujesz, powinny być merytoryczne i nie dotykać bezpośrednio osoby, z którą pracujesz. Mów: „To zostało źle wykonane”, a nie „Źle to wykonałeś”. Czujesz, że praca w grupie to nie Twoja działka? Spróbuj wykonać testy osobowości, które pomogą wskazać Ci, gdzie leży problem i nad czym konkretnie warto w Twoim przypadku popracować. Pamiętaj, że nikt nie jest idealny i że każdy popełnia czasem błędy, ale jako odpowiedzialny i potrafiący dogadać się z innymi człowiek będziesz mieć ułatwione życie nie tylko na ścieżce kariery.